Spraakproblemen
Articulatieproblemen
Fonetische articulatieproblemen verwijzen naar moeilijkheden met het fysiek correct uitspreken van klanken. Dit kan leiden tot spraak die moeilijk verstaanbaar is. Deze problemen zijn meestal het gevolg van een onjuiste beweging of plaatsing van de articulatoren (tong, lippen, tanden, gehemelte) bij het vormen van klanken.
De aanpak van fonetische articulatieproblemen binnen de logopedie richt zich op het verbeteren van de motorische spraakvaardigheden van het kind, zodat het klanken nauwkeurig kan produceren.
Diagnose en beoordeling
Spraakobservatie en -testen: De logopedist observeert het kind tijdens het spreken en voert specifieke articulatietests uit om de aard en ernst van de articulatieproblemen in kaart te brengen. Hierbij wordt gekeken naar welke klanken het kind moeilijk vindt, hoe deze klanken worden vervormd, en in welke contexten de fouten optreden (bijv. alleen in bepaalde woorden of klankcombinaties).
Anamnese: De logopedist voert een intakegesprek om de voorgeschiedenis van de spraakproblemen te begrijpen. Hierbij wordt gekeken naar wanneer de problemen zijn begonnen, welke klanken problematisch zijn, en of er factoren zijn die de spraakontwikkeling hebben beïnvloed (zoals gehoorproblemen of anatomische afwijkingen).
Opstellen van een behandelplan
Auditieve discriminatie: Soms worden auditieve oefeningen toegevoegd om het kind te helpen het verschil te horen tussen de correcte en incorrecte productie van klanken.
Individuele doelen: Op basis van de diagnose stelt de logopedist specifieke doelen op die gericht zijn op het corrigeren van de articulatiefouten. Dit kunnen doelen zijn zoals het correct leren plaatsen van de tong bij het uitspreken van de /s/-klank of het verbeteren van de lipronding voor de /r/-klank.
Keuze van therapiebenadering: De logopedist kiest een benadering die past bij de specifieke articulatieproblemen van het kind. Dit kan onder meer bestaan uit:
Articulatietherapie: Deze therapie richt zich op het oefenen en versterken van de spierbewegingen die nodig zijn voor de juiste klankproductie. Het kind leert de juiste plaatsing en beweging van de articulatoren (zoals tong en lippen).
Therapie en oefeningen
Correctie van klank in context: Nadat de klank correct kan worden geproduceerd, oefent het kind deze in verschillende spraakcontexten, zoals woorden, zinnen, en uiteindelijk spontaan spreken.
Auditieve training: Het kind leert eerst om de correcte klank te herkennen en te onderscheiden van de foute productie. Dit is belangrijk omdat het kind moet weten hoe de klank hoort te klinken voordat het kan proberen deze correct te produceren.
– Motorisch leren van klanken: De logopedist begint met het aanleren van de correcte klankproductie door gerichte oefeningen. Dit omvat:
– Visuele en tactiele hulp: De logopedist kan visuele aanwijzingen geven (zoals het tonen hoe de tong geplaatst moet worden) en tactiele feedback gebruiken (zoals het aanraken van de kin of lippen om te helpen bij de juiste beweging).
Herhaling en versterking: Het kind herhaalt de correcte klank in geïsoleerde vorm, in woorden, en vervolgens in zinnen om de juiste articulatie te automatiseren.
Ouder- en leerkrachtbegeleiding
Educatie: Ouders en leerkrachten worden geïnformeerd over de articulatieproblemen en krijgen adviezen om het kind te ondersteunen bij het oefenen van de juiste klankproductie buiten de therapiesessies.
Thuisoefeningen: Ouders worden betrokken bij het therapieproces door hen oefeningen en technieken aan te reiken die zij thuis met hun kind kunnen doen. Dit helpt bij het generaliseren van de verbeterde spraak naar dagelijkse situaties.
Evaluatie en aanpassing
Aanpassing van het behandelplan: Indien nodig wordt het behandelplan aangepast om nieuwe doelen te stellen of om andere technieken in te zetten die beter passen bij de behoeften van het kind.
Evolutiemeting: De voortgang van de therapie wordt regelmatig geëvalueerd om te bepalen of de gestelde doelen worden bereikt en of de spraakverbeteringen worden gegeneraliseerd naar alledaagse situaties.
Nazorg en langetermijnondersteuning
Opvolging: Zodra het kind de articulatieproblemen heeft overwonnen, kan de logopedist periodieke follow-up-sessies aanbevelen om te zorgen dat de correcties blijven behouden en dat er geen terugval is.
Zelfmonitoring: Oudere kinderen en volwassenen kunnen ook worden getraind in zelfmonitoringstechnieken, zodat ze zelf hun spraak kunnen blijven controleren en corrigeren.
Door deze gestructureerde en intensieve aanpak kan de logopedist kinderen en volwassenen helpen om nauwkeuriger te articuleren, wat hun verstaanbaarheid en zelfvertrouwen in het communiceren aanzienlijk verbetert.
Praktisch
In ons centrum wordt articulatietherapie verzorgd door deskundige logopedisten die voortdurend hun kennis bijwerken.
Schoolbezoeken zijn mogelijk als de directie van de school akkoord gaat. Er wordt een extra vergoeding gevraagd voor de verplaatsing.
Het ziekenfonds geeft goedkeuring voor sessies van 30 minuten. Bij een geïsoleerd articulatieprobleem is er meestal tussenkomst vanuit de aanvullende verzekering van het ziekenfonds. Het bedrag hiervan verschilt van ziekenfonds tot ziekenfonds.
Meer info over de aanmelding en tarieven vindt u hier.