Leerproblemen
Leerproblemen
Dyslexie, dysorthografie, dyscalculie (lees-, schrijf- en rekenstoornissen)
Leerstoornissen, ook wel bekend als leermoeilijkheden, zijn neurologische aandoeningen die de verwerving en het gebruik van schoolse vaardigheden beïnvloeden. Deze stoornissen manifesteren zich vaak tijdens de schooltijd en kunnen diverse aspecten van het leren beïnvloeden, zoals lezen, schrijven, spellen of rekenen.
Een veelvoorkomende leerstoornis is dyslexie, die de leesvaardigheid beïnvloedt. Personen met dyslexie kunnen moeite hebben met het herkennen van woorden en het begrijpen van geschreven tekst.
Dyslexie gaat vaak gepaard met dysorthografie. Dysorthografie is een leerstoornis die gekenmerkt wordt door hardnekkige problemen met het correct spellen van woorden, ondanks normale intelligentie en voldoende onderwijs.
Dyscalculie is een andere leerstoornis die zich richt op problemen met wiskundige vaardigheden. Kinderen en volwassenen met dyscalculie kunnen moeite hebben met het begrijpen van getallen, het uitvoeren van berekeningen en het oplossen van wiskundige problemen.
Naast deze specifieke stoornissen kunnen leerproblemen ook voorkomen in bredere zin, zoals aandachtsproblemen, geheugenproblemen of problemen met de uitvoerende functies van de hersenen.
Een vroege herkenning en gepaste interventie door een logopedist zijn cruciaal om personen met leerstoornissen te ondersteunen. Het begrip en de ondersteuning van de omgeving, waaronder leerkrachten, ouders en logopedisten, spelen een essentiële rol in het bevorderen van het welbevinden en de leerontwikkeling van personen met leerstoornissen.
Meer info over:
Dyslexie, dysorthografie, dyscalculie: attest
Met een attest hebben leerlingen in de school recht op REDICODI-maatregelen, waardoor ze bijvoorbeeld meer tijd krijgen bij een toets of examen; of er kan gevraagd worden om opdrachten voor te lezen. De betrokken school bespreekt de maatregelen met de betrokken leerling. De logopedist kan indien gewenst suggesties doen.
In het Logopedisch Centrum Leuven kunnen studenten hoger onderwijs terecht voor onderzoek naar dyslexie. Daarnaast bieden we ook ondersteuning bij het verwerken van de leerstof.
Algemene tips bij leerproblemen
- Tracht te automatiseren wat gekend is: lees, schrijf, reken op een beheerst niveau
- Oefen dagelijks met kleine beetjes
- Houd het oefenen plezierig
- Bespreek de vorderingen met de leerkracht en de logopediste
Praktisch
Therapie bij lees-, spelling-, en rekenproblemen wordt in ons centrum gegeven door ervaren therapeuten die zich voortdurend bijscholen. Indien gewenst wordt er nauw samengewerkt met de school en het CLB.
Schoolbezoeken zijn mogelijk als de school akkoord gaat. Er wordt een extra vergoeding gevraagd voor de verplaatsing.
Het ziekenfonds geeft goedkeuring voor 140 sessies van 30 minuten (of een equivalent van 60 minuten bij kinderen ouder dan 10 jaar).
Meer info over de aanmelding en tarieven vindt u hier.