Leerproblemen
Leesproblemen
Dyslexie
Dyslexie is een specifieke leerstoornis die gekenmerkt wordt door hardnekkige problemen met het nauwkeurig en/of vlot leren lezen en spellen, ondanks een normale intelligentie, voldoende onderwijs, en een stimulerende omgeving. Het probleem is vaak te wijten aan een zwakke fonologische verwerking, wat betekent dat personen met dyslexie moeite hebben met het herkennen en manipuleren van klanken in woorden. Dyslexie is neurobiologisch van aard en kan verschillende vormen en gradaties aannemen, maar het heeft in alle gevallen invloed op de leesvaardigheid en het schriftelijke taalgebruik.
De aanpak van leesproblemen binnen de logopedie is gericht op het verbeteren van leesvaardigheden bij kinderen en volwassenen die moeite hebben met lezen. Logopedisten spelen een cruciale rol bij het diagnosticeren en behandelen van leesproblemen, zoals dyslexie, vertraagde leesontwikkeling, of andere leesstoornissen.
Diagnose en beoordeling
Anamnese: De logopedist begint met een uitgebreid intakegesprek met de ouders of de patiënt om de voorgeschiedenis van het leesprobleem te begrijpen. Hierbij worden eventuele andere ontwikkelingsproblemen besproken.
Testen en observatie: De logopedist voert specifieke testen uit om de leesvaardigheden te beoordelen. Dit kan onder andere het meten van het leestempo, de nauwkeurigheid en het begrip van de tekst omvatten. Voor kinderen worden vaak ook spellen ingezet om de motivatie en betrokkenheid te vergroten.
Differentiaaldiagnose: Er wordt gekeken of er sprake is van een specifiek leesprobleem zoals dyslexie, of dat het leesprobleem voortkomt uit een andere oorzaak, zoals een taalontwikkelingsstoornis of problemen met de concentratie.
Individueel behandelplan
Multisensorische benadering: Logopedisten maken vaak gebruik van multisensorische technieken, waarbij lezen wordt gecombineerd met zien, horen, voelen en bewegen. Dit kan helpen bij het versterken van de verbindingen tussen verschillende hersengebieden die betrokken zijn bij het lezen.
Doelen stellen: Op basis van de diagnose worden concrete doelen gesteld. Deze doelen zijn gericht op het verbeteren van specifieke leesvaardigheden, zoals klankbewustzijn, woordherkenning, of begrijpend lezen.
Gerichte oefeningen: De behandeling kan bestaan uit een combinatie van fonologische oefeningen (zoals rijmen, klanken herkennen en manipuleren), leesstrategieën, en het vergroten van de woordenschat. Dit gebeurt vaak stapsgewijs en aangepast aan het niveau van de patiënt.
Meer info over:
Ouder- en leerkrachtbegeleiding
Samenwerking: De logopedist werkt vaak samen met leerkrachten en andere specialisten (zoals remedial teachers) om een geïntegreerde aanpak te waarborgen. Dit is vooral belangrijk als het leesprobleem ook invloed heeft op andere schoolvakken.
Educatie en advies: Ouders en leerkrachten worden geïnformeerd over het leesprobleem en hoe zij thuis of in de klas kunnen ondersteunen. Dit kan variëren van praktische tips tot het geven van specifieke oefeningen die het leesproces bevorderen.
Evaluatie en aanpassing
Evolutiemeting: De voortgang van de patiënt wordt regelmatig geëvalueerd om te bepalen of de behandeling effectief is. Hierbij worden de leesvaardigheden opnieuw getest en worden de resultaten vergeleken met de eerder gestelde doelen.
Bijstellen van het behandelplan: Op basis van de voortgang kunnen de doelen en oefeningen worden aangepast. Dit kan betekenen dat er nieuwe technieken worden geïntroduceerd of dat de focus verschuift naar andere aspecten van het lezen.
Preventie en voorlichting
Vroege interventie: Logopedisten richten zich ook op preventie door vroege signalen van leesproblemen te herkennen en snel in te grijpen. Dit kan helpen om ernstigere problemen op latere leeftijd te voorkomen.
Bewustwording: Er wordt ook gewerkt aan het vergroten van de bewustwording bij ouders en leerkrachten over leesproblemen en het belang van vroege signalering en behandeling.
Gebruik van hulpmiddelen
Software en apps: Er zijn verschillende digitale hulpmiddelen beschikbaar die kunnen worden ingezet om het lezen te oefenen. Deze tools worden soms aanbevolen als aanvulling op de reguliere logopedische behandeling.
Leeshulpmiddelen: Voor sommige patiënten kan het gebruik van speciale leeslinialen, aangepast leesmateriaal, of audio-ondersteunde tekst nuttig zijn.
Door deze systematische aanpak kan een logopedist effectief bijdragen aan het verbeteren van de leesvaardigheden en het zelfvertrouwen van mensen met leesproblemen, waardoor hun kansen op succes in onderwijs en werk toenemen.
Praktisch
Therapie bij leesproblemen wordt in ons centrum gegeven door ervaren therapeuten die zich voortdurend bijscholen. Indien gewenst wordt er nauw samengewerkt met de school en het CLB.
Schoolbezoeken zijn mogelijk als de school akkoord gaat. Er wordt een extra vergoeding gevraagd voor de verplaatsing.
Het ziekenfonds geeft goedkeuring voor 140 sessies van 30 minuten (of een equivalent van 60 minuten bij kinderen ouder dan 10 jaar).
Meer info over de aanmelding en tarieven vindt u hier.