Leerproblemen
Rekenproblemen
Dyscalculie
Dyscalculie is een specifieke leerstoornis die zich uit in hardnekkige problemen met het begrijpen en verwerken van getallen en rekenkundige concepten, ondanks een normale intelligentie en adequate scholing. Mensen met dyscalculie hebben moeite met basisvaardigheden zoals tellen, het uitvoeren van eenvoudige rekensommen, het begrijpen van tijd, en het hanteren van geld. Deze stoornis is neurobiologisch van aard en kan variëren in ernst, maar heeft vaak een significante impact op het dagelijks leven en schoolprestaties van de persoon die ermee te maken heeft.
Hoewel rekenproblemen traditioneel niet het primaire werkterrein van logopedisten zijn, kunnen ze wel een rol spelen in de behandeling van deze problemen, vooral als er een overlap is met taal- en leerstoornissen, zoals bij dyscalculie. Logopedisten richten zich dan op het verbeteren van de onderliggende taalvaardigheden en cognitieve processen die een rol spelen bij rekenen.
Diagnose en beoordeling
Anamnese: De logopedist voert een intakegesprek om de geschiedenis en aard van de rekenproblemen te achterhalen. Hierbij wordt gekeken naar eventuele taalproblemen, concentratieproblemen, en andere factoren die het rekenen beïnvloeden.
Observatie en testen: De logopedist observeert het rekenproces en voert gerichte testen uit om specifieke moeilijkheden te identificeren, zoals problemen met getalbegrip, rekenprocedures, of de taal van wiskunde.
Individueel behandelplan
Individuele doelen: Op basis van de diagnose worden specifieke doelen gesteld die gericht zijn op het verbeteren van de onderliggende vaardigheden die nodig zijn voor rekenen, zoals klankbewustzijn, geheugen, en taalbegrip.
Gerichte oefeningen: De behandeling bestaat uit oefeningen die specifiek zijn gericht op het versterken van cognitieve en taalvaardigheden die rekenen ondersteunen. Dit kan onder andere bestaan uit het werken aan klank-tekenkoppelingen, werkgeheugen, of het begrijpen van rekenwoorden en -zinnen.
Meer info over:
Ondersteuning bij taalgerelateerde rekenvraagstukken
Rekenverhalen: Voor jonge kinderen kan de logopedist rekenen integreren in verhalen of speelse contexten om het begrip en de betrokkenheid te vergroten.
Taal in rekenen: De logopedist helpt de patiënt om de taal die in wiskunde wordt gebruikt beter te begrijpen. Dit kan gaan om het begrijpen van rekenopdrachten, het leren van wiskundige terminologie, en het interpreteren van rekenkundige teksten.
Ouder- en leerkrachtbegeleiding
Samenwerking: De logopedist werkt vaak samen met leerkrachten, remedial teachers, en psychologen om een geïntegreerde aanpak te waarborgen. Dit is vooral belangrijk bij complexe rekenproblemen die samenhangen met andere leerstoornissen.
Educatie en advies: Ouders en leerkrachten worden geïnformeerd over de rekenproblemen en hoe zij thuis of in de klas kunnen ondersteunen. Dit kan variëren van praktische tips tot specifieke oefeningen die het rekenen vergemakkelijken.
Evaluatie en aanpassing
Aanpassing van het behandelplan: Op basis van de voortgang kunnen de doelen en oefeningen worden aangepast. Dit kan betekenen dat er nieuwe technieken worden geïntroduceerd of dat de focus verschuift naar andere aspecten van rekenen.
Evolutiemeting: De voortgang van de patiënt wordt regelmatig geëvalueerd om te bepalen of de behandeling effectief is. Hierbij worden de rekenvaardigheden opnieuw getest en worden de resultaten vergeleken met de eerder gestelde doelen.
Gebruik van hulpmiddelen
Digitale hulpmiddelen: Er zijn verschillende digitale rekenhulpmiddelen beschikbaar die kunnen worden ingezet als aanvulling op de behandeling. Deze tools kunnen helpen bij het oefenen van rekenvaardigheden op een speelse en interactieve manier.
Concrete materialen: Vooral bij jonge kinderen of mensen met ernstige rekenproblemen kan het gebruik van concrete materialen zoals rekenblokjes, fiches of andere visuele hulpmiddelen helpen om abstracte rekenconcepten beter te begrijpen.
Door deze multidisciplinaire en ondersteunende aanpak kan een logopedist bijdragen aan de verbetering van de rekenvaardigheden, vooral wanneer deze nauw verbonden zijn met taalproblemen. Het doel is om de patiënt te helpen beter te functioneren in onderwijs en dagelijks leven door hun rekenvaardigheden te versterken.
Praktisch
Therapie bij rekenproblemen wordt in ons centrum gegeven door ervaren therapeuten die zich voortdurend bijscholen. Indien gewenst wordt er nauw samengewerkt met de school en het CLB.
Schoolbezoeken zijn mogelijk als de school akkoord gaat. Er wordt een extra vergoeding gevraagd voor de verplaatsing.
Het ziekenfonds geeft goedkeuring voor 140 sessies van 30 minuten (of een equivalent van 60 minuten bij kinderen ouder dan 10 jaar).
Meer info over de aanmelding en tarieven vindt u hier.