
Taalproblemen
Taalproblemen bij kinderen

Taalproblemen bij kinderen verwijzen naar moeilijkheden in de ontwikkeling van taalvaardigheden die verder gaan dan wat als typisch of verwacht wordt op bepaalde leeftijden.
Het is belangrijk op te merken dat kinderen zich in hun eigen tempo ontwikkelen, maar als er aanzienlijke vertragingen of problemen optreden in vergelijking met leeftijdsgenoten, kan er sprake zijn van taalproblemen of een taalstoornis.
Taalproblemen bij kinderen
- Vertraagde taalontwikkeling: Sommige kinderen kunnen later beginnen met praten of kunnen een trager tempo hebben in de ontwikkeling van hun taalvaardigheden in vergelijking met leeftijdsgenoten. Meertaligheid kan hierin ook een rol spelen.
- Beperkte woordenschat: Kinderen met taalproblemen kunnen een beperkte woordenschat hebben en moeite hebben met het begrijpen en gebruiken van verschillende woorden.
- Grammaticale problemen: Kinderen met taalproblemen kunnen moeite hebben met het correct toepassen van grammaticaregels in hun spraak.
- Uitspraakproblemen: Sommige kinderen kunnen problemen hebben met de juiste uitspraak van bepaalde klanken. Dan spreken we over fonologische articulatieproblemen. Bij fonologische problemen kunnen de klanken wel gevormd, maar niet consequent correct gebruikt worden. Wanneer het kind moet zoeken naar de juiste articulatieplaats kan er sprake zijn van een verbale ontwikkelingsdyspraxie.
- Moeite met begrijpend lezen: Kinderen met taalstoornissen kunnen moeite hebben met het begrijpen van geschreven taal en het leggen van verbanden tussen woorden en zinnen.
- Problemen met sociale communicatie: Taalproblemen kunnen ook invloed hebben op de sociale communicatie, waardoor kinderen moeite hebben met het begrijpen van non-verbale signalen of het deelnemen aan gesprekken met leeftijdsgenoten.
- Oorzaken: Taalproblemen kunnen verschillende oorzaken hebben, waaronder genetische factoren, neurologische aandoeningen, gehoorproblemen of omgevingsfactoren. Bijvoorbeeld: auditieve verwerkingsstoornissen, autismespectrumstoornsisen (ASS) of het syndroom van Down.
- Interventie: Vroege interventie is vaak cruciaal bij taalproblemen. Logopedisten en taaltherapeuten kunnen kinderen helpen hun taalvaardigheden te verbeteren door middel van gestructureerde oefeningen en activiteiten.
Het is belangrijk om te beseffen dat elk kind uniek is, en sommige variabiliteit in taalontwikkeling is normaal. Een gedegen evaluatie door professionals kan helpen bepalen of de taalontwikkeling van een kind binnen het verwachte bereik valt of dat er sprake is van een onderliggend probleem dat aandacht en ondersteuning vereist.
Meer info over het onderzoek in ons centrum vindt u hier.
Hoe leert uw kind begrijpen en spreken?
Begrijpen | Spreken | Leeftijd |
Uw kind: | Uw kind: | Uw kind: |
Reageert op omgevingslawaai Reageert op vertrouwde stemmen | Huilt Maakt klinker- en medeklinkerachtige geluiden | 0 – 5 maanden |
Reageert op vreemde stemmen Draait het hoofd naar de geluidsbron | Brabbelt, bootst klanken na, speelt met klanken, heeft plezier in communicatie Gebruikt korte brabbeldialogen | 6 maanden |
Reageert op de eigen naam Leert dat personen, voorwerpen en gebeurtenissen een naam hebben | Brabbelt steeds meer Probeert via wijzen en brabbelen gericht en doelbewust dingen te bekomen of er de aandacht op te vestigen | 9 – 12 maanden |
Begrijpt een aantal alledaagse woorden Begrijpt meer woorden dan het zelf gebruikt | Zegt de eerste woordjes Gebruikt een vijftal woorden op 18 maanden | 12 – 18 maanden |
Begrijpt korte opdrachtjes | Spreekt in éénwoordzinnen Gaat over naar tweewoordzinnen | 18 – 30 maanden |
Beantwoordt eenvoudige vragen Begrijpt en voert moeilijkere opdrachten uit | Gebruikt nu meerwoordzinnen Breidt zijn woordenschat snel uit Begint werkwoorden te vervoegen Gebruikt de eerste meervoudsvormen Rond 3 jaar nagenoeg voor de helft te verstaan Rond 4 jaar voor ongeveer 75% te verstaan | 30 maanden – 5 jaar |
Begrijpt het alledaagse taalgebruik | Spreekt de meeste spraakklanken goed uit Gebruikt een overwegend goede zinsbouw | 5 – 6 jaar |

Taalontwikkelingsstoornis (ontwikkelingsdysfasie)
Ontwikkelingsdysfasie, ook wel specifieke taalontwikkelingsstoornis (Specific Language Impairment) genoemd, is een neurobiologische aandoening die de taalontwikkeling van kinderen beïnvloedt.
Het wordt gekenmerkt door significante moeilijkheden in de verwerving van taal, ondanks een normale intelligentie en afwezigheid van gehoor- of andere sensorische beperkingen.
Kenmerken ontwikkelingsdysfasie
- Taalspecifieke problemen: Kinderen met ontwikkelingsdysfasie ervaren aanzienlijke uitdagingen op het gebied van taalontwikkeling. Dit kan zich uiten in beperkte woordenschat, problemen met zinsstructuur, en moeilijkheden bij het correct gebruiken van grammaticaregels.
- Normale intelligentie: In tegenstelling tot de taalproblemen hebben kinderen met ontwikkelingsdysfasie doorgaans een normale intelligentie. Het taalprobleem lijkt specifiek gericht te zijn op de taalverwerking.
- Vroegtijdige herkenning: Ontwikkelingsdysfasie wordt vaak opgemerkt in de vroege kinderjaren wanneer taalvaardigheden zich zouden moeten ontwikkelen. Een vroegtijdige diagnose is cruciaal om tijdig passende interventies te starten.
- Impact op schoolse prestaties: Aangezien taal een fundamenteel instrument is voor leren, kunnen kinderen met ontwikkelingsdysfasie moeilijkheden ervaren op school, vooral bij vakken waar taal een belangrijke rol speelt.
- Oorzaken: De exacte oorzaken van ontwikkelingsdysfasie zijn nog niet volledig begrepen, maar het wordt beschouwd als een complexe aandoening waarbij zowel genetische als omgevingsfactoren een rol kunnen spelen.
- Interventie: Vroege en gerichte interventie, meestal via taaltherapie, is van vitaal belang voor kinderen met ontwikkelingsdysfasie. Logopedisten kunnen specifieke strategieën en oefeningen gebruiken om de taalvaardigheden van het kind te verbeteren.
Net als bij andere taalgerelateerde aandoeningen is het belangrijk om ontwikkelingsdysfasie te begrijpen en te behandelen op een manier die is afgestemd op de individuele behoeften van het kind. Vroege herkenning en ondersteuning kunnen aanzienlijk bijdragen aan het verminderen van de impact van ontwikkelingsdysfasie op het dagelijks functioneren en de kwaliteit van leven van het kind.
Meer weten over de aanpak van ontwikkelingsdysfasie? Klik dan hier!
Meer info voor ouders: www.klets-niet.nl
Praktisch
In ons centrum wordt taaltherapie verzorgd door deskundige logopedisten die voortdurend hun kennis bijwerken. Diverse facetten van taal worden behandeld, zowel het begrijpen als het hanteren van zowel gesproken als geschreven Nederlands. We richten ons op het uitbreiden van de woordenschat, het structureren van zinnen, vervoegingen, verbuigingen (semantiek, syntaxis, morfologie), en het toepassen van taal in de praktijk (pragmatiek).
Schoolbezoeken zijn mogelijk als de directie van de school akkoord gaat. Er wordt een extra vergoeding gevraagd voor de verplaatsing.
Het ziekenfonds geeft goedkeuring voor sessies van 30 minuten. Het aantal sessies en het bedrag voor tussenkomst zijn afhankelijk van de ernst van het probleem.
Meer info over de aanmelding en tarieven vindt u hier.